Абай не жазды, не қойды?

Ыспан
АБАЙ (Ибрагим) Құнанбайұлы (10.08.1845-ж. Абай ауданы, Қасқабұлақ жайлауы – 06.07.1904-ж. Балашақпақ жайлауы, бейіті Жидебайда) – ұлы ақын, пәлсапашы, ағартушы, сазгер.
тегі: Олжай батыр – Айдос – Ырғызбай – Өскенбай – Құнанбай (1804-1885).
оқуы: «Ескітамдағы» медресе (1853–55), -Ахмет Риза медресесі (1855–57, Семей), -«Приходская школа» (1857, 3 ай).
әлеуметтік өмірі: 13 жасынан ел билігіне араласты: -Қоңыркөшке елінің болысы (1875–78), -Қарамола сиезінің төбе биі (1885), -Семей облыстық Статистика комитетінің толық мүшесі (1886).
атқарған ісі: Қазақ жазба әдебиетінің негізін қалады, -Әдебиет сынының алғашқы іздерін салды, -Қазақ өлеңіне жаңа шумақ түрін енгізді, -Байрон, Гете, Шиллер және Пушкин, Лермонтов, Крылов, И.Бунин т.б. орыс ақындары шығармаларын қазақшалады, -27 ән қалдырды.
еңбектері:
— Семей қазақтары үшін қылмыстық істерге қарсы заң ережесі, Қарамола, 1885-ж. мамыр, 93 баптан тұрады.
— Қазақ ақыны Ибраһим Құнанбай ұғлының өлеңі, СПб., «Восточ. электропеч. И.Бораганского», 1909, 120 б.
— Абай термесі, Орынбор, 1916, 10 б.
дастандары:
— Ескендір, 42 шумақ; -Масғұт, 1887-ж., 44 шумақ; -Әзім әңгімесі (аяқталмай қалған).
қарасөзі:
-
- Не істеу керектігі туралы, 1890-ж.
- Өнер-білім-кәсіпсіздік туралы, —
- Ел ішінің былығы, оның қайтсе түзелетіндігі туралы, 1891-ж.
- Ойын-күлкі, уайым-қайғының жөн-жосығы туралы, —
- Арзан дүниеге асықтық жайы, —
- Бірлік пен тірліктің мәні жайлы, —
- Жан құмары мен тән құмары туралы, —
- Ақыл-кеңестің құн(т)сыздығы туралы, —
- Қазақтан қалған көңіл, сарсаң сезім туралы, 1892-ж.
- Баянсыз тілеу, тілемсік тірлік туралы, —
- Бірін-бірі аңдысып, айтақтасқан әуре тіршілік туралы, —
- Дін жолына ынталы жүрек, шын көңілмен түсу керектігі туралы, —
- Дінге беріктік, айнымастық туралы, —
- Жігер-қайрат-байлау-шыдамдылық туралы, 1893-ж.
- Орынды-орынсыз қызығушылық туралы, —
- Ықылассыз құлшылық туралы, —
- Қайрат, ақыл, жүректің таласы туралы, —
- Сыпайылық пен кербездіктің айырмасы туралы, —
- Есті болу, естілік дағдысын бойға сіңіру туралы, —
- Жалығу құбылысы туралы, 1894-ж.
- Адам бойындағы мақтан түрлері туралы, —
- Елде қадір тұтарлық жамағаттың қалмағандығы туралы, —
- Қазақтың алдамшы қуаныш-жұбаныштары туралы, —
- Ел болып, етек жиярлық қарекеттің қазақта кемдігі жайлы, —
- Орысша оқудың артықшылығы жайлы, —
- Қазақтың қуанбасқа қуанғыш, ұялмасқа ұялғыш анайылығы туралы, —
- Сократ хакімнің сөзі, —
- Жаратушының еркі мен адам әрекеті туралы, 1895-ж.
- Қазақтың кертартпа мақалдары туралы, —
- Көпірме мақтансөзділік туралы, —
- Есті күшейтудің төрт тәсілі туралы, —
- Ғалым болуға қажетті алты нәрсе туралы, —
- Өнер өрісін тарылтатын төрт кесел туралы, —
- Дүниеге ынтық, ақыйретке амалсыздық туралы, 1896-ж.
- О дүниеде салынатын сұрау туралы, —
- Ұят пен ұялудың түрлері туралы, —
- Нақыл сөздер жиыны, —
- Аллаға иман келтірудің жолы туралы, —
- Бұрынғылардың екі артық мінезі туралы, 1897-ж.
- Қазақтың (адамның) кермінезі туралы, —
- Қазақты жөнге салудың жолы туралы, 1898-ж.
- Қазақтың бос жүріс, жеңіл мінез, күншіл күні туралы, —
- Адам қуаты, оның жетілуі мен кетілуі туралы, —
- Талаптың түрлері, арзаны мен қымбаты туралы, —
- Аллаға деген махаббат пен әділеттілік туралы, —
- Қазақтың түбі қайдан шыққаны туралы, 1899-ж.
бір айтары (примеч.): бұл сипаттамалық атаулар қай «сөздің» не мазмұнды екенін жария ету үшін берілді.
сүйрет: Әмір Кеңесұлы
«Қазақ ғылымы: кім, не, қайда, қашан?» (2007) атты кітаптан