«Ақыйқат сыйы» не айтып, не қойды?

сүйрет :M.seonews.ru
Ыспан
Біздің заманға үш түрлі көшірмесі ғана жеткен «Ақыйқат сыйы» көбіне Құран сөзін негізге ала отырып, адам үшін аса қажет және аса зыйан мінез-құлық үлгілерін, дүниенің сырын, өмірдің өтпелігін, Алланың құдіреттілігін жыр етеді*.
Атап, санамалап айтсақ, олар:
- Алла жайы. Шығарма Аллаға мінәжат етуден, оның барлығын, жалғыздығын, құдіреттілігін, даналығын, мейір-шапағатын паш етуден, пайғамбарлар мен төрт сақабаны мадақтаудан басталады және бұған 5 өлең арналып, тағы 7-8 өлең Алла атымен байланыстырылады.
- Саясат жайы. Бектер мен басшылар мадақталып, кітаптың соларға арналатыны айтылады (2 өлең).
- Дұрыстық жайы. Ғылым-білімнің пайдасы, қажеті, аңдап сөйлеу, әдептілік, сабырлылық, ұстамдылық, мейірмділік, кешірімділік жайы сипатталады (8 өлең).
- Не жақсы, не жаман жайы. Адалдық пен арамдық, жомарттық пен сараңдық, игілік пен дүниеқоңыздық, кішіпейілділік пен тәкәпарлық жайы сөз болады (6 өлең).
- Пәлсапа мәселесі. Жалпы шығарама тұтастай пәлсапалық мәнерде жазылған**. Дегенмен,
Өліні тірі етемін, тіріні өлі етемін (48-б.),
Оқ жарасы жазылады, тіл жарасы жазылмайды (52-б.),
Дүние бір қалыпта тұрмай, мәңгі өзгеріп тұрады (54-б.),
Дүниеге қызығушылық – күллі қатаның басы (55-б.),
Адамға екі уыс алтын берсең, үшіншісін тағы сұрайды (59-б.),
Біз олардың несібелерін дүниеде өмір сүруге лайықтап дәл бөлгенбіз (59-б.),
Мың дос – аз, бір дұшпан – көп (62-б.),
Сендегі таусылады, Алланікі мәңгі-бақи (64-б.)
сынды өлеңдер тікелей пәлсапа жайын сөз етеді. Айталық, Дүние бір қалыпта тұрмай, мәңгі өзгеріп тұрады атты өлең, таза мазмұндық тұрғыда аударсақ**:
- Бұ дүние керуен түсетін сарай сияқты,
- Сарайға түскен көш одан ары сапар шегу үшін түседі.
- Әдепкі көш жол тұтып, ұзап кетті,
- Тағы да жол тартып келетін көш қаншама?
деп басталады.
Сондай-ақ**
Алла сабырлылықты сүйеді, үйткені әр қасірет соңы – қуаныш (61-б.),
Жақсылықтан үміт етсең, сабыр ет (61-б.),
Жамандық етсең, салдарынан сақтан, үйткені тіккен еккен жерге жүзім шықпайды (62-б.),
Ғылымды шыңда болса да іздеп тап (51-б.)
атты өлеңдер де тақырыптық тартымдылығымен ерекшеленеді.
- Ислам тоқырай бастады, тоқырайды да (63-б.) атты өлеңі діннің азуын, елге тұтқа дерлік тұлғалардың өзінің азғындық әрекет-қылықтарын баяндауға арналған. Мұның мазмұндық аудармасы** төмендегідей және:
- Ғалым еңбек етуді, тақуа сыйынуды қойды.
- Оқымысты би билеп, ән шырқады.
- Бейбастықты тыятын кісі қаламады.
- Сондықтан бұндайлар күнде арта түсуде.
- Кім маскүнем болса, кісінің тәуірі сол.
- Тәуір болғың келсе, бар, маскүнем бол.
- Кім жөн жолды тұтса, оның жолы жоқ,
- Кім жолсызбен жүрсе, оның жолы кеңір
- Ей, асылық етуші сүйінішке салын.
- Сенің заманың бұл, көңіліңше қылып қал.
- Тыныштықта, қуанышта, қайғысыз
- жүріп қал, Тілегін, көңліңнің қоштығын.
- Жұрт малы бар адамға көзін сүзіп,
- құл қылады әуелден азат өздерін.
- Кім малсыз болса, ол ерді көргенде,
- жүзін бұрып өтеді, жұмып көздерін.
- Ей, малға сұғанақ ер, жақын біл, бұл мал –
- бүгін арман-қайғы, ертең күнә, обал.
- Харам болса малың, азап оның соңы,
- Есеп ол егер, болса малың халал.
деген жолдар сипаты, сірә, сонау 12–13-ғасырдан гөрі осы күнге көбірек келетін сыңайлы.
«Ақыйқат сыйы»-ның үшінші нұсқасы. «XIV ғасырдың аяғында не XV ғасырдың басында араб жазуымен көшірілген. 496+28 жол өлең. Ыстамбұлдың Топ-Қапы сарайында сақтаулы»**
* Мамандарды Ортағасыр жазба ескерткіштерін «жазуға» шақырамыз.
** Келтірілген «прозалық аударма» және қолжазба сүйреті Ә.Құрышжанов, Б.Сағындықовтың «Ахмед Йүгінеки Ақиқат сыйы» (1985) кітабынан және аздап жетілдіріле алынды.